CrysSoft Literatisia - ultima carte pe care am citit-o
 CATEGORII
Roman de aventuri
Poliţiste
De spionaj
Umor
Dezvoltare personală
Contemporani
Clasici
Business - Economie
De dragoste
Capă şi spadă
Istorie
Război
Enciclopedii - Dicționare
Horror
Ficțiune
 VIZITATORI
Adaugă comentariu
Trilogia New York-ului - Paul Auster
Editura Univers - Colecţia Cotidianul, 2007
     La început m-am aÅŸteptat să fie ceva în genul Misterele Parisului sau Misterele Romei, chiar dacă în variantă contemporană. După ce am am început să citesc primele pagini am crezut că sunt trei romane poliÅ£iste... dar m-am înÅŸelat încă o dată. Atât de tare încât m-am dus pe net să văd dacă sigur nu mă înÅŸel!
     Toate cele trei povestiri, OraÅŸul de sticlă, Fantome ÅŸi Camera încuiată încep precum niÅŸte romane poliÅ£iste clasice: apare în scenă detectivul care este chemat să rezolve un caz clasic, asigurarea protecÅ£iei, o urmărire clasică, o dispariÅ£ie. ÃŽnsă rezolvarea cazurilor nu prezintă nici un interes, sau dimpotrivă. Depinde din ce punct de vedere priveÅŸti lucrurile.
     AcÅ£iunea se concentrează asupra detectivilor, care preocupaÅ£i de cazuri ajung să confunde propria viaţă cu viaÅ£a cazului, ajungând la căderi nervoase, cu percepÅ£ii greÅŸite ale realităţii. Citindu-le începi să-i înÅ£elegi pe cei ce suferă de sindromul biropat... oare prezint ÅŸi eu simptomele? Dacă nu, sigur sunt pe drumul cel bun.
     Autorului îi place să se joace cu cuvintele, folosind elemente comune între cele trei povestiri: caietul roÅŸu, folosit de detectivi pentru a-ÅŸi face notiÅ£ele, aluzii la celelalte cazuri din romanele paralele ÅŸi chiar propriul nume. ÃŽn ultimul roman, se face referire la detectivul din primul roman, mai bine zis la o imagine a lui, care oferă o posibilă explicaÅ£ie a dispariÅ£iei lui.
     Apropo, în două dintre cele trei romane, detectivii sunt scriitori. Primul este chemat din întâmplare în locul unui detectiv real (numit Paul Auster). ÃŽn cel de-al doilea, detectivul are înclinaÅ£ii scriitoriceÅŸti. Un adevărat festin literar!
     Pentru schimbările spectaculoase de situaÅ£ii ÅŸi pentru că m-a pus pe gânduri îi ofer nota 4,5.
Crystian   
 
 
Åžtafeta - Rodica Ojog-BraÅŸoveanu
Editura Albatros, 1981
     Un roman poliÅ£ist atipic: pe tot parcursul romanului echipa de "miliÈ›ieni" asistă practic neputincioasă la desfășurarea evenimentelor, deÈ™i răscolesc BucureÈ™tiul, în căutarea unei bombe.
     Totul începe când Andrei Gogan, privilegiat al soartei pe post de gestionar la magazinul de obiecte de artă, Artex, se hotărăște să-È™i arunce în aer magazinul în noaptea de revelion. Dacă nu v-aÈ›i prins încă, acÈ›iunea se întâmpla pe vremea comuniÈ™tilor, când toate erau ale poporului, deci È™i magazinul. Prin urmare mare pagubă nu era, atâta tot că prin acestă metodă inedită scăpa de un control de la procuratură care ar fi descoperit mari lipsuri din gestiune.
     Apare în scenă o altă privilegiată a soartei, reprezentată a burgheziei decăzute, Corina, o întreÈ›inută cu fiÈ›e, amanta lui Andrei Gogan, cea care i-a dat o mână de ajutor la furtul din avutul naÈ›ional. Pusă în faÈ›a inevitabilului sfârÈ™it al traiului îndestulat, ea se lasă convinsă să plaseze bomba, ascunsă într-un casetofon, în magazinul Artex.
     Cum însă, pe vremea aceea un casetofon era un lucru de mare valoare, mai ales într-o noapte de revelion, supraveghetorul Ionel Florea ia cu el casetofonul, "uitat" în magazin de numita Corina.
     Din păcate, Corina vede cum Ionel Florea se urcă într-un taxi cu casetofonul "prelucrat", È™i de aici începe nebunia: Corina se sperie la gândul că poate deveni părtașă la o crimă È™i intră într-o criză de nervi; Andrei Gogan încearcă să o omoare pentru a scăpa de ea; intervine miliÈ›ia care o salvează pe Corina È™i de la care află întreaga târășenie.
     Cazul ajunge în regim de urgență la colonelul DăneÈ›, care nu încetează nici o secundă să se mai mire de năravurile tinerilor din ziua de astăzi, expuse în special în noaptea de trecere dintre ani. Acesta își adună de urgență colectivul È™i pleacă în urmărirea celor două fire: a bombei din casetofon È™i a lui Andrei Gogan.
     È˜i dau repede de Ionel Florea, dar... acesta uitase casetofonul pe drum, în taxi. Și cum pe vremea aceea staÈ›iile în taxiuri erau È™i ele lucruri rare... Găsesc apoi taxiul, dar nu È™i casetofonul care ajunsese în posesia unor pensionari... a fiului acestora... È™i È™tafeta continuă tot aÈ™a, sub ochii neputincioÈ™i ai miliÈ›ienilor, până la sfârÈ™itul cărÈ›ii. Adică până dimineaÈ›a devreme, când se ajunge într-un autocar plin cu copii. Iar ceasul bombei ticăie...
     ÃŽi acord nota 4,3 pentru că mi-a adus aminte de anii copilăriei comuniste È™i pentru suspans. Dar parcă prin prea multe mâini a trecut casetofonul acela fără să-l pornească nimeni. Mai dă-o încolo de treabă, doar era noaptea de revelion. Ce chef e ăla fără muzică?
Crystian   
   Pagina următoare

eXTReMe Tracker