CrysSoft Literatisia - ultima carte pe care am citit-o
 CATEGORII
Roman de aventuri
Poliţiste
De spionaj
Umor
Dezvoltare personală
Contemporani
Clasici
Business - Economie
De dragoste
Capă şi spadă
Istorie
Război
Enciclopedii - Dicționare
Horror
Ficțiune
 VIZITATORI
Adaugă comentariu
Trilogia New York-ului - Paul Auster
Editura Univers - Colecţia Cotidianul, 2007
     La început m-am aÅŸteptat să fie ceva în genul Misterele Parisului sau Misterele Romei, chiar dacă în variantă contemporană. După ce am am început să citesc primele pagini am crezut că sunt trei romane poliÅ£iste... dar m-am înÅŸelat încă o dată. Atât de tare încât m-am dus pe net să văd dacă sigur nu mă înÅŸel!
     Toate cele trei povestiri, OraÅŸul de sticlă, Fantome ÅŸi Camera încuiată încep precum niÅŸte romane poliÅ£iste clasice: apare în scenă detectivul care este chemat să rezolve un caz clasic, asigurarea protecÅ£iei, o urmărire clasică, o dispariÅ£ie. ÃŽnsă rezolvarea cazurilor nu prezintă nici un interes, sau dimpotrivă. Depinde din ce punct de vedere priveÅŸti lucrurile.
     AcÅ£iunea se concentrează asupra detectivilor, care preocupaÅ£i de cazuri ajung să confunde propria viaţă cu viaÅ£a cazului, ajungând la căderi nervoase, cu percepÅ£ii greÅŸite ale realităţii. Citindu-le începi să-i înÅ£elegi pe cei ce suferă de sindromul biropat... oare prezint ÅŸi eu simptomele? Dacă nu, sigur sunt pe drumul cel bun.
     Autorului îi place să se joace cu cuvintele, folosind elemente comune între cele trei povestiri: caietul roÅŸu, folosit de detectivi pentru a-ÅŸi face notiÅ£ele, aluzii la celelalte cazuri din romanele paralele ÅŸi chiar propriul nume. ÃŽn ultimul roman, se face referire la detectivul din primul roman, mai bine zis la o imagine a lui, care oferă o posibilă explicaÅ£ie a dispariÅ£iei lui.
     Apropo, în două dintre cele trei romane, detectivii sunt scriitori. Primul este chemat din întâmplare în locul unui detectiv real (numit Paul Auster). ÃŽn cel de-al doilea, detectivul are înclinaÅ£ii scriitoriceÅŸti. Un adevărat festin literar!
     Pentru schimbările spectaculoase de situaÅ£ii ÅŸi pentru că m-a pus pe gânduri îi ofer nota 4,5.
Crystian   
 
 
Prin foc și sabie - Henryk Sienkiewicz
Editura Garamond,
     1647. Moldova prospera sub domnia lui Vasile Lupu. La fel È™i Polonia cu care avea strânse relaÈ›ii comerciale. Prin urmare, nu este de mirare să dai de moldoveni la tot pasul prin Polonia.
     Apoi a început războiul civil - la polonezi, desigur. Cazacii s-au ridicat împotriva leÈ™ilor, sub conducerea lui Bohdan Chmielnicki. La noi se numeau răscoale È™i erau împotriva boierilor, dar maestrul Sienkiewicz răstoarnă situaÈ›ia È™i îi prezintă pe zaporojeni ca fiind cei care au pornit un război civil nedrept împotriva È™leahtnicilor unindu-se cu tătarii pentru a pârjoli È›ara de dincolo de Nistru, actuala Ucraina.
     De fapt acesta a fost È™i principala critică adusă romanului: din dorinÈ›a de a readuce în mintea polonezilor, trecutul glorios al războinicilor, Sienkiewicz a modificat pe ici pe colo faptele istorice È™i a creat o serie de eroi, cu caracteristici ce întrec oamenii de rând.
     Cel mai important dintre aceÈ™tia este porucinicul Skrzetuski, personajul principal, care trece prin încercări deosebite de-a lungul întregului roman, pentru apărarea patriei È™i pentru recuperarea iubitei lui, cneaghina Helena, din mâna sălbaticului Bohun. Din păcate, este È™i uÈ™or melancolic, căzând grav bolnav ori de câte ori jupâniÈ›a Helena părea dispărută pentru totdeauna în mâinile răsculaÈ›ilor sau a lui Bohun.
     Regăsim È™i personaje pitoreÈ™ti, precum lunganul Longinus "Rupe-glugă", al cărui scop era să taie trei capete deodată, cu paloÈ™ul lui imens, pentru a-È™i cinsti strămoÈ™ii È™i jupân Zagloba, care prin isteÈ›imea lui a salvat-o în mai multe rânduri pe Helena.
     Lăsând la o parte interpretarea faptelor istorice, ce m-a frapat în tot acest conflict a fost multitudinea de străini ce luau parte la lupte. ÃŽn general mercenari plătiÈ›i, aceÈ™tia erau nemÈ›i, lituanieni, tătari, moldoveni de partea polonezilor È™i iar tătari, rusini È™i otomani de partea cazacilor. Parcă cel mai mult fugeau de război tocmai polonezii care ar fi trebui să-È™i apere patria. Organizarea statală a Poloniei, în care fiecare magnat avea propria lui oaste făcea lucrurile mult mai complicate, față de țările române.
     Să omori cât mai mulÈ›i duÈ™mani era la mare cinste, de prizonieri nici nu putea fi vorba, sate întregi È™i cetăți erau culcate la pământ de pârjol, cei care scăpau vii erau duÈ™i în robie la tătari, spânzuraÈ›i, violuri, pruncucideri, jafuri, erau niÈ™te lucruri atât de obiÈ™nuite încât azi te înfiori numai la gândul că aÈ™a ceva putea să existe în realitate.
     ÃŽn schimb războiaiele erau ca la carte: se puneau oÈ™tile față în față, începea apoi harÈ›ul între cei mai viteji din ambele tabere, apoi năvăleau una împotriva celeilalte. NemÈ›ii, supravieÈ›uitori ai războiului de 30 de ani, erau cei mai tari È™i mai organizaÈ›i, iar, interesant, turcii cei mai slabi. Mi-aduce în minte jocurile pe calculator. Până È™i preoÈ›ii È™i vrăjitoarele aveau rolul lor.
     O carte excepÈ›ională, care alături de Quo Vadis mi-au scos la iveală un scriitor desăvârÈ™it în persoana lui Henryk Sienkiewicz, motiv pentru care îi acord nota 4,8.
Crystian   
Pagina anterioară      Pagina următoare

eXTReMe Tracker